Претражи овај блог

понедељак, 8. април 2013.

Густав Бекер 52503

Ево једне веома занимљиве машине коју треба средити и уградити у кутију.


Машина је Густав Бекер из 1891. из фабрике у Браунауу. Ради на два тега, има спирални гонг. Тегови би требали да буду тешки кило и по, клатно би требало да буде дугачко око 65 сантиметара (од тачке вешања до матице). Ружа клатна би требало да буде тешка око 225 грама и пречника око 130-150 милиметара.


Нажалост, недостају неки делови као чекић (диск од месинга са рупом у средини) и регулатор клатна. Такође недостаје постоље за машину са носачем клатна. Ове делове ћемо да направимо. Срећом точкићи за сајле су ту као и остали делови машине. Такође фале клатно и тегови. Дрвена мотка клатна се може релативно лако направити као и припадајући окови, исто важи и за тегове. Највећи проблем ће бити набавити (или направити) ружу клатна, која нажалост исто недостаје.

Машина је у доста добром стању, на први поглед јој треба само чишћење и подмазивање. Гонг треба исправити јер је искривљен, а на циферплату постоји мало оштећење емајла које је резултат неког нагњечења. Срећом емајл не отпада јер лим није искривљен.

Кутија ће бити копија неког од тада актуелних модела. Тегови и клатно срећом нису били гравирани тако да је то проблем мање.

Биће то један веома леп и добар сат када се комплетира.







8.4.2013.

Прво треба механизам растурити.





Што је радио - радио је...


Механизам је врло једноставан, мада на први поглед уопште не изгледа тако. Зупчаника има мало а већина поуга је на предњој страни, испод циферплата. Све је веома једноставно решено и веома је лак за растављање и састављање. Види се да га је Швабо конструисао!
Занимљиво је да сваки зупчаник има утиснут број 3 (јер се серијски број завршава на 3). Ово је у производњи важно јер се свака машина појединачно пасовала са својим деловима, ти делови су се обележавали а онда се све растурало и ишло на коначну обраду (вероватно полирање итд.). На крају се машина склапала од припадајућих делова са којима је напасована. Ово говори и да се то радило у серијама до 10 комада јер је утиснута само једна цифра.



Вишак делова, ово ћемо да бацимо :)



Опет у једном комаду, после детаљног прања у бензину. Уље се скроз скорило, једва га очистих...


Поново (ће да) ради биоскоп!
Мало сам исполирао задњу плочу и носач гонга, дотерао шрафове и заменио или исправио лоше чивије. Углавном само ситнице за сада. Треба направити чекић и формирати гонг, скроз је деформисан и не лежи добро.
Сви рукавци су у одличном стању, као и лежишта. Осовине су од тврдог челика, нема трошења. Плоче су од квалитетног месинга (можда је и бронза). Опруге су од светлог челика и понегде је било површинске корозије, али како је челик тврд и корозија га слабо напада. Занимљиво је да су мали зупчаници тако фино урађени да се сијају, као да су исполирани. Наравно без икаквог трага абања. Палете анкера су веома мало поједене али то неће утицати на рад. Поред тога су наоштрене и на другом крају тако да се могу окренути кад затреба, за нових 150 година рада!

9.4.2013.

Данас сам према слици оригинала исправио спиралу гонга и направио чекић који је недостајао. Чекић је од месинга пречника 14 милиметара са рупом од око 4 милиметра. Да би набио месингану жицу која га носи, избушио сам мало мању рупу (1,1 а жица е 1,15), врх жице сам мало скинуо да буде конусна и набио у чекић. Звук је очекиван, али биће боље кад се машина стави у кућицу.


Ево и циферплата - растурио сам га и добро очистио. Поред броја IIII емајл је био оштећен па сам то мало закрпио, а розетну сам успео доста добро да исправим.



11.4.2013.

Готов је и регулатор клатна који је недостајао. Још само да направим пипак који иде у клатно. Навој шпингле је М3, а један точкић је избушен скроз и има контра-шраф (имбус "црвић") којим се точкић причврсти за шпинглу. На овај начин може да се подеси зазор у виљушки. Покретно срце са задње стране има пипак пречника 1,5 mm који улази у прорез на виљушки, како би се смањио зазор. Ово је детаљ који оригинално није постојао.




Регулатор сам направио од месинганог лима дебљине 1 mm и он је залетован и занитован са две нитне за постојећу полугицу анкера. Нитне су пречника 0,7 mm. Регулациони точкићи су од месинга, а у центру је урезан М3 навој. Један има пролазну рупу ради контра-шрафа а код другог је рупа слепа. Ивице би требало да буду радловане, али пошто немам тај алат за сада је овако.

13.4.2013.
Данас сам машину ставио на пробни сто, ради. Пре неки дан сам направио чивије за циферплат које су недостајале. Машина је потпуно сува, ради без капи уља, али је ход клатна јако мали. Касније ћу видети да ли је потребно поравнати палете анкера јер су незнатно похабане. Такође главни зупчаник има зазора на осовини па би и то требало мало дотерати.




Он живи, жив је!!

Носач машине и носач клатна сам импровизовао од нека два лима и са 3 стеге. Тег за рад је Искре (1,5 кг) као и клатно, а тег за звоно је комбинован тако да има око 1,55 кг.

17.4.2013.

Данас сам направио стубиће за монтажу машине. Правио сам их од меког челика пречника 10 милиметара. Назад је урезан навој М4 и биће зашрафљени имбус шрафовима са упуштеном главом за основну плочу.




На крају сам их брунирао али то није испало баш најбоље, понегде су шарени.
5.5.2013.
Основна плоча је скоро готова - избушио сам рупе за стубиће и за везу са леђима кућице и поравнао сам ивице плоче. Машина лепо седа на стубиће, без зазора. Остало је још да се направи носач опруге клатна и да се избуши рупа за њега. Носач ће бити од округлог месинга са унутрашњим навојем за везу са плочом. Плоча је од челичног лима дебљине око 2,3 mm.




7.5.2013.
Данас сам довршио основну плочу, носач опруге клатна, опругу и куку клатна. Носач опруге сам направио од округлог месинга од 8 милиметара. Са једне стране сам га расекао циркуларем од 1,2 mm и избушио рупу од 1,5 mm за шплентну, а са друге сам урезао навој М4. Носач је зашрафљен имбусом са упуштеном главом за основну плочу. Опруга је дебљине око 0,06 mm и стегнута је на крајевима у плочице од поцинкованог лима дебљине 0,5 mm и занитована са по једном нитном од 0,7 mm. На једној плочици је рупа за шплентну а на другој је рупа у коју је набијена месингана чивија од 2 mm. Кука је од месинганог лима од 1 mm и зашрафљена је за дрвену мотку са два М2,5 шрафа. Дрво сам поравнао фрезером да кука лепо лежи.









8.5.2013.

Данас сам завршио окове за клатно (додао сам ону плочицу за вођицу полуге анкера), и залетовао ружу и леђа. Поставио сам машину да ради да бих одредио тачну дужину клатна тако да могу да скратим дрвену мотку. На леђима клатна сам направио разрез и формирао ивице тако да може да уђе дрвена мотка. 


Ружу клатна сам залетовао за леђа, дрвену мотку скратио и уврнуо брезон М3 за регулацију.


9.5.2013.
Коначно су на ред дошли тегови. Прво сам одсекао два комада од месингане цеви и обрадио ивице на стругу на дужину од 92 милиметра. Затим са на крајеве хартлетовао данца од танког месинганог лима. Грејао сам на гасном шпорету и помоћу малог бренера на гас а користио сам оплаштену сребрну жицу која се топи на око 630 степени. Врло лепо се хартлетује са том жицом и не треба много грејати.


Затим сам истопио олово и налио унутра.






Онда сам на стругу обрадио крајеве где је хартлетовано, и скинуо вишак олова.



На стругу сам обрадио ивицу где је хартлетовано данце, а затим сам је мало прешмирглао.



Овде се види наслага боракса после хартлетовања.







Остало је још да се тегови прешмирглају и исполирају, да се избуше рупе и урежу навоји за куке, да се направе поклопци и куке. Кружни трагови су од линете, од обраде на стругу. То ће се изгубити шмирглањем.
11.5.2013.

Тегови коначно готови. Кукице сам направио од четвртастог месинга за хартлетовање. Обрадио сам шраф М6 тако што сам поравнао главу и избушио тело целом дужином бургијом од 2,5 милиметра. Кукици сам на том делу оборио ивице како би ушла у рупу а онда сам то хартлетовао сребром. Испале су грубо, требало би их још мало дотерати. Поклопце тегова сам направио од месинганог лима од пола милиметра.








А ево и клатна - исполирано и направљена матица за регулацију.


22.5.2013.

Заменио сам најлоне сајлама, и направио сам курблицу за навијање. Све је спремно за уградњу у кућицу, кад буде готова.

27.5.2013.
Кућица је коначно готова. Конструкција је од дивље крушке, а остали делови од шпер-плоче, храста и липе. Остало је још само да се аосновна плоча зашрафи и сат је готов.





Ево како звони, треба још да се подеси.




20.9.2018.

Услед незгодне особине да се мрсе, челичне пластифициране сајле сам заменио навоштеним синтетичким концем за пецање. Машину сам морао да отворим па сам је и подмазао, уље је добрим делом испарило али прљавштине није било.


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.