Претражи овај блог

уторак, 15. децембар 2015.

Аутомобилски часовник АЧЖ-1

Ево једног новог али нажалост неисправног сата за кола. Руске је производње и уграђиван је у разна возила, осим осталих у ладу специјал. Механизам је квалитетно израђен, има неколико рубина. Услед удара пукао је рукавац осовине баланса, који стоји вертикално и врло је тежак а рукавци су танки тако да се тај квар дешавао.


Механизам се састоји од баланса са магнетима кога покреће електронски склоп са намотајем. Ови механизми су претходили каснијим кварцним сатовима. Овде се тачност регулише механички, класичним балансом са ласом који представља механички осцилаторни систем.


Укратко: услед тежине баланса после неког времена се дешава да се доњи рукавац балансвеле потроши баланс почне да додирује намотај и сат почне да стаје. Једноставно решење је окренути машину наопако - треба раставити сат и избушити нову рупу на циферплату за осовиницу дугмета за подешавање.



Доњи стабилни рубин који не може да се подешава по висини.



Горњи штелујући рубин балансвеле.


Места где баланс додирује намотај и плочицу када се рукавац потроши.


23.12.2015.

Балансвелу сам избушио на стругу полако и пажљиво бургијом од 0,5 мм и залетовао сам парче клавир жице дебљине 0,28 мм. Сада баланс лепо ради али је електроника неисправна - изгледа да је проблем у намотају јер постоји неки спој, или бар тако изгледа.






24.12.2015.

Успео сам да решим проблем. Побудни намотај је на једном крају одвојен кондензатором од 4,7 микрофарада, а други крај је везан на базу А транзистора. Како је у самом намотају спој, пало ми је на памет да ће галванско раздвајање спречити протицање струје па сам и други крај намотаја одвојио кондензатором од 4,7 микрофарада. На тај начин сам спречио протицање једносмерне струје која је стално држала А транзистор укљученим, а сигнали за побуду пролазе кроз кондензаторе, и сада часовник поново ради!
На калему се не види никакво механичко оштећење, можда је оно настало погрешним повезивањем а можда је и фабрички био лош. У сваком случају отклањањем последице решио сам проблем.


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.