Претражи овај блог

понедељак, 8. октобар 2012.

Универзални инструменти

У време када сам почињао да се бавим електроником, универзални инструменти (унимер, авометар) нису баш били лако доступни. Нових је било али су били прилично скупи. Мој први инструмент био је Искра унимер 43, и дуго сам користио само њега.



Добио сам га кад сам био у основној школи и када сам тек помало учио нешто о електроници. Следећи инструмент сам купио средином деведестих када сам се запослио, и био је то један дигитални инструмент великих могућности, који ми није дуго трајао - спржио сам га превисоким напоном. Очигледно да није био баш квалитетан, а дао сам за њега скоро пола плате! Од тада па до данас сам скупио скромну колекцију класичних инструмената са скалом који су  потпуно исправни, али сам морао неке да поправљам.


Први ред:

1. Руски ТТ-3. Пар прегорелих мотаних отпорника (срећом су били означени) сам лако променио и сада лепо ради. Почетак 60-их година, бакелит, врло добар квалитет. Са бувљака.

2. Аустријски Сименс. Неколико прегорелих отпорника, нема омметар. Почетак 60-их, добар квалитет, са бувљака.

3. Искра МИ7043. Купио сам га новог крајем деведестих, био је прилично скуп али вреди, квалитет је добар.

4. Искра 43. У релативно лошем стању али исправан. Са бувљака.

Други ред:

1. Искра унимер 3. Поклонио ми колега, из расхода. Мало коришћен, одлично очуван и сасвим исправан. Почетак осамдесетих, пластика.

2. Искра УС3а. Одлично очуван али још увек неисправан. Почетак 60-их, одличан квалитет. Са бувљака.

3. Лиценца Хартман-Браун, Мултави II. Појавио се средином 30-их година, био је намењен поправкама радио-апарата. Коштао је 120 рајхс-марака. Сасвим исправан, од бакелита, нема омметар. Са бувљака.

4. Искра 43, мој први инструмент. Гореле диоде и отпорници више пута, исправан, купљен нов средином осамдесетих. Доста добро очуван. Има оригиналну футролу и каблове.

5. Искра 42. Изгорела једна диода, неке линије на штампаној плочи итд. Врло добро очуван и сасвим исправан. Са бувљака.

Сви ти инструменти са казаљком су прилично дуговечни јер су професионална опрема, и најчешће се кваре услед погрешне употребе. Новији су заштићени од преоптерећења диодама или осигурачима, док старији нису имали такву заштиту. Срећом углавном су прегоревали отпорници, који се могу заменити. На старијим инструментима услед лоших услова (влага на пример) дешавало се да у мотаним отпорницима дође до прекида због корозије жице.

2 коментара:

  1. Прије свега још једном похвала за ову тему. И сам сам био у сличној ситуацији када сам почињао, за нас школарце инструменти су били практично недоступни. Ја сам почео са Унимером 45, искамчио паре тада 1993 од оца, била је цијена половног 40 DM. У то вријеме то су биле фине паре. Међутим врло брзо сам га вишеструко отплатио, радећи са њим. Ако се уважени колега Слободан слаже, могу нешто слично да напишем као што је написано горе, за сваки инструмент који имам, карактеристике, кварови које је имао и слично. Можда некоме буде од помоћи.

    ОдговориИзбриши
  2. Хвала на посети и коментару.

    ОдговориИзбриши

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.