Претражи овај блог

понедељак, 13. октобар 2014.

Густав Бекер 563093

Машина је произведена у фабрици у Браунауу 1911. године. Кутија је једноставна и има двоја врата, што је мало необично. Занимљив је и четворогласни гонг. Циферплат је метални посребрени, са одштампаним бројевима. Клатно и чекрци су украшени гравурама али тегови нису, па изгледа да они нису оригинални јер је обично све ишло у комплету. Или су можда чекрци и клатно од неке друге машине, и то је могуће.

Бравица на вратима - израда је јако прецизна и квалитетна, челик и месинг. Бравица је шрафљена тако да се може лако раставити и променити код, као и очистити и подмазати...



Сат као да није оригиналан - циферплат припада кутији, али машина је у неком тренутку изгледа промењена што се види са задње стране циферплата (иза постојећег још увек стоји задња плоча оригиналног циферплата, и оне су неспретно спојене нитнама). Такође кутија је доста дужа него што треба тако да испод руже клатна има доста слободног простора. Међутим, нигде не постоје дупле рупе што би указивало на измену машине. На циферплату су рупе за навијање, наравно избушене на погрешном месту тако да 12 сати не стоји на врху (оса није вертикална). Нитне као да су од ексера, све је то урађено врло аљкаво. Али делује као да је циферплат био нов када је монтиран на машину, јер нема старих рупа за навијање (једини сатови који их немају су они са ланцима и теговима, или електрични). Затим, столица је преко једног дрвеног блока зашрафљена за леђа кутије. На леђима нема дуплих рупа, а дрвени блок је направљен фабрички као уосталом и цела кутија, и то све прилично збуњује. Могуће је да је неки мали произвођач монтирао механизам у кутију, па је то испало прилично аљкаво...

Једна чудна ствар која ће захтевати исправку - клатно је сувише напред и удара у машину, тачније у граничнике анкера. Чак се на ружи види траг ударања у тег. Носач опруге клатна је оригиналан, колико видим није мењан. Клатно мора да се помери уназад за 4-5 мм да би то било у реду. Најједноставније је да избушим нову рупу за чивију, јер је носач довољно прошлицован па ће цела опруга за толико да оде назад. Све је то некако чудно... Могуће је додуше да столица није оригинална али ко то зна... Нажалост на једном месту је напукла, можда би то требало средити. Цела је од сивог лива али је одливак прилично танак и не би смео то да варим електродом. Можда би могло да се хартлетује, али ће онда да изгори фарба.

Било како било, машина је у изузетно добром стању, нема ни трака корозије или истрошења и оштећења, гонг је оригиналан, можда и столица, међутим тегови нису - прављени су од пуног месинга накнадно. Машина је из 1911. године. Кутија је изузетно тешка и одлично је израђена - основна конструкција је од меког дрвета али је фурнирана необично дебелим фурниром ако се то уопште може тако назвати јер је дебео чак око 5 мм.




Доња врата имају бравицу са кључем а горња су осигурана шнапером који је такође јако добро израђен. У овој кутији је била нека већа и вероватно јако квалитетна машина, питам се зашто је замењена... Одсуство шпиалтера и велика дебљина фурнира, као и занимљиви детаљи око стакла потврђују да је кутија такође јако стара, највероватније са почетка 20. века.


Као и сваки Густав Бекер, и ова машина је одлично израђена. Потребне су ипак неке корекције - зупчаник до калема за рад је лабав, и опруга кочнице је деформисана па закачиње у следећи зупчаник што изазива стајање. Због овога ћу морати да растурим механизам јер другачије не може да се приђе...

Шнапер и шарке горњих врата су такође првокласне израде - једини материјали су месинг и челик.




16.10.2014.

Машину сам морао да растурим. Исправио сам опруге кочница за навијање које је неко потпуно искривио па је једна од њих ударала о зупчаник што је заустављало сат. Такође сам уместо најлона за пецање ставио челичне пластифициране сајле, и исправио сам прихвате за чекрке (када се навије до краја ту лежу чекрци). Поред тога скинуо сам столицу заједно са гонгом и избушио сам нову рупицу за опругу клатна, како би га померио за 5 мм уназад. Сада клатно не удара нигде. Машина је потпуно чиста, али изгледа да је мост клатна бикснован и то је једина биксна на целој машини. Остало је још само да исполирам тегове, ружу, розетну циферплата и чекрке, и вероватно ћу да нитне које држе циферплат за носач заменим малим шрафовима или бољим нитнама. Велика казаљка је проклизавала па сам морао мало да стегнем конус на њеном зупчанику преко кога остварује трење са осовином централног зупчаника. Ово је врло осетљиво - ако се мало више стегне клештима, трење постаје превелико и казаљка се тешко окреће ради подешавања времена. Зато то треба пажљиво радити...

18.10.2014.

Розетна циферплата, тегови, чекрци и ружа клатна су сада исполирани. Ево како то изгледа...


А ево и како звони.





Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.