Претражи овај блог

уторак, 6. новембар 2012.

Мала прецизна стона бушилица GS

Нађох ово мало чудо прецизне механике на пијаци. Машиница је направљена веома прецизно,  прави драгуљ. Висина је око 30 сантиметара, а израда је вероватно швајцарска или немачка. Сви навоји су милиметарски. Треба да се очисти и подмаже, и да се мало дотера. Требаће и неки погодан мотор.

















Димензије

Висина машине 300 mm
Пречник стуба 25 mm
Димензије стола 88 х 99 mm
Ход вретена 18 mm
Пречник вретена 8 mm
Ход стола 22 mm
Максимална висина краја вретена изнад стола 42 mm
Маса машине око 2,6 kg
Цангла - пречник 4,5 mm, унутрашњи навој М 3,2


Занимљиво је да су горња и доња виљушка са папучицом од месинга, то указује да је машина веома стара јер некада месинг није био тако скуп. Мораћу да направим још неку цанглу или да набавим неки мали футер који би ту могао да стане.

Ход вретена може да се ограничи точкићем са микрометарском скалом што потврђује да је машина намењена за прецизне радове. На радном столу се виде трагови коришћења у виду низа рупица које су непажљиви корисници оставили. Попунио сам их течним металом, видећемо колико ће то да потраје.

Обе биксне се подмазују уљем које се сипа кроз предвиђене рупице. Свака биксна око себе има резервоар тако да не мора стално да се подмазује. Можда би било добро да ставим у те рупице мало филца како у уље не би упадале нечистоће.


Уторак, 4.12.2012.

Направио сам постоље и уградио мотор. Показало се да је потребан прилично јак мотор, јер је бушење чак и малим бургијама (2 милиметра) прилично захтевно и потребна је снага. Тек трећи мотор је био доволјне снаге. Прва два су била колекторска - један врло мали, други од мотора вентилатора кабине Заставе,. Тек трећи асинхрони мотор са кондензатором је показао задовољавајућу снагу. Погонски кожни каиш је довољно јак али је спој проблематичан, изгледа да не сме много да се стеже иначе ће ту прво да страда.

Зазор осовине у бикснама је изузетно мали, тако да је изгледа потребно користити ретко уље. Са 15W40 појављује се приметно трење, а уље за шиваћу машину се јако брзо троши. Вероватно да ће уље 5W30 бити погодно.

Остало је још да направим неколико цангли, на пример 3,2 и 1 mm.





7.2.2021.

Нова цангла је готова - пречник стабла 4,49 мм, конус 15°, навој М3, укупна дужина 26 мм, пречник печурке 7 мм. Унутрашњи пречник је 3,2 мм што одговара многим малим бургијама. Услед недостатка урезнице М 3,2 направио сам и нови затезач од брезона М3. Цангла је од месинга.




Каиш сам обрусио под малим углом укосо тако да сам добио 7-8 мм дугу површину за лепљење. Укупна површина је око 20 квадратних милиметара, време ће показати колико ће да траје спој. Претходни спој је био чеони шивен концем али се на самом крају кожа поцепала, није издржао много.
Пробао сам да бушим видијом од 0,5 мм челик дебео 4 мм и иде сасвим лако и брзо. За попречно бушење осовиница требало би направити призму ради лакшег држања. Направио сам и једну прелазну биксну од 1,5 на 3,2 и расекао је, тако да у ову већу цанглу може да се стави бургија са стаблом од 1,5 мм.

25.2.2021.

Каишник који сам поставио за пробу функционише али је трење сувише мало, па каиш лако проклизава односно мора много да се затегне. Да се ово не би дешавало направио сам нови каишник са V профилом од алуминијума пречника 40 мм. Рупу сам обрадио ножем и урезао навој за шраф који стеже флаховани део осовине. Мотор ће да стоји хоризонтално а горе ће да буду два точкића тако да ће линија каиша да се ломи под правим углом. Тако ће бити омогућен ход пиноле а истовремено ће трење каиша бити довољно и без јаког стезања.

3.3.2021.

Показало се да кожни каиш изазива вибрације због лепљеног споја, а изгледа да није баш трајан. Уместо тога направио сам каиш од синтетичког канапа тако што сам крајеве затопио. Међутим на том месту се канап стврднуо па је и тај спој правио мање вибрације, али је ипак далеко мирнији рад. Набавио сам специјални материјал за округле каишеве, то је нека врста синтетичке гуме која се мало растеже а спаја се затапањем. Овај каиш се најбоље показао - вибрације су минималне, трење велико па не проклизава. Материјал каиша је веома отпоран на абразију (не може да се шмиргла) тако да претпостављам да ће дуго да траје. Изгледа да је у питању полиуретан. 








уторак, 23. октобар 2012.

Птице код 25. маја

Пре неки дан смо били на 25. мају и видели доста птица. Ево неколико слика.


Крџа

Фото-аутомат

Често постоји потреба да се зависно од услова светла пали или гаси неки потрошач. На пример, кад падне мрак треба упалити спољно светло на кући. Има разних шема за такве уређаје, а ја сам конструисао једну једноставну и поуздану, коју ћу приказати овде.

Цео уређај је саграђен са три транзистора, пар диода и неколико пасивних делова.
Код ових конструкција постоји проблем хистерезиса - како пада мрак, јачина светлости полако опада а то није добро за укључивање и искључивање релеја - струја би требало да буде нагло укључена или искључена. Да би се ово постигло, прва два транзистора раде у споју шмитовог тригера, који истовремено даје неки хистерезис како се светло не би палило и гасило услед наглих промена спољног осветљења.

Као сензор употребљена је инфрацрвена фото-диода која није скупа, а напајање се добија исправљањем и регулацијом мрежног напона. Овде је примењен реле за 24 волта, али може било који са одговарајуће диомензионисаним контактима.

Потенциометром од 2,2 мегаома регулише се јачина светла при коме се потрошач пали, а потенциометром од 20 килоома се регулише хистерезис. Уместо фото диоде може се користити било какав сензор светлости - фото транзистор, фото-отпорник (LDR) итд. али се вредности отпорника морају прилагодити употребљеном сензору.

Ако се уместо фото диоде стави на пример сензор температуре, склоп може да служи и као термостат.

Транзистори су било који универзални а називни напон намотаја релеа је 24 волта. 
Цео уређај треба прописно изоловати јер степен за напајање нема галванско раздвајање од мреже па би додир било које компоненте могао бити опасан.

17.11.2014.

Ево једног могућег извођења - склоп сам уградио у водонепропусну пластичну разводну кутију.




понедељак, 8. октобар 2012.

Универзални инструменти

У време када сам почињао да се бавим електроником, универзални инструменти (унимер, авометар) нису баш били лако доступни. Нових је било али су били прилично скупи. Мој први инструмент био је Искра унимер 43, и дуго сам користио само њега.

четвртак, 4. октобар 2012.

Универзални инструмент Искра УС3a

Овај инструмент је направљен почетком шездесетих година. Лепо је очуван али је делимично неисправан. Како немам шему нисам још успео да га поправим, али претпостављам да је у питању или неки отпорник, или можда неки контакти у преклопнику за мерне опсеге.

понедељак, 1. октобар 2012.

Уређај за пражњење и капацитивну пробу акумулатора

Ево једног једноставног уређаја за пражњење и капацитивну пробу акумулатора. У њему је примењен мерач радних сати који ради на 12 волти, али се уместо њега може ставити било који часовник на струју уз ситна прилагођења.