Претражи овај блог

уторак, 8. септембар 2020.

Зидни двотегаш Ремембер (Resch)

Чувена фирма Gebrüder Resch из Беча је правила врло добре сатове, неки су имали ознаку Remember. Овај на жалост није најбоље очуван јер је кутија црвоточна али машина је у солидном стању. Само је треба добро очистити и променити канапе за тегове.

Како је фирма регистрована 1890. а 1900. је купио Јунгханс, не може се баш тачно одредити година производње али је свакако у том периоду направљен и овај сат. Направили су свега око 280 000 сатова пре продаје Јунгхансу, који је наставио да прави механизме под својом фирмом. Сматра се да је ово био прелазни облик између занатске и индустријске производње механизама у Аустрији.

Сат је мањи па је ход тегова такође мали, и зато су калемови мањег пречника како би се добио већи преносни однос. 


1.1.2021.

Машину сам растурио и опрао у ултразвучној кадици у специјалном раствору за одмашћивање. Резултат прања је добар - нечистоћа се скинула, али је патина остала. Патина се може скинути или полирањем или неким средством на бази амонијака. Таква средства треба добро испрати да се касније не би стварала корозија, јер је амонијак корозиван и нагриза месинг. 
Машина је врло добро израђена, и солидно очувана - нема локере (што се и не очекује), сви рукавци су добри, корозија је минимална. Плоче су масивне и дебеле преко 2 мм. Лако се саставља а конструкција је једноставна и уобичајена за двотегаше тог времена из Аустроугарске и Немачке. Материјали су наравно првокласни. Није много поправљана али су ипак успели да погубе оригиналне кајле и да искриве опруге полужног система за избијање. Постоје мали трагови трошења на зупцима малих зупчаника али мислим да неће утицати на рад. Овакве трагове сам приметио на већини немачких машина, чак и код Бекера из Фрајбурга, али не и на Бекерима из Браунауа. Машине познатих произвођача су се показале веома сигурним у раду и ретко када има проблема са њима. Међутим, машине без марке или машине ручне израде су често јако осетљиве и проблематичне и са њима често има неких неочекиваних и тешко решивих невоља...

Изгледа да је неко настављао осовину центеррада (обично пукне код рупице за кајлу која држи велику казаљку), а неко је нешто крпио и летовао око осовине велике казаљке. Калемови су без спирале за вођење конца што указује на застарелу конструкцију јер је у то време спирала већ била присутна код многих машина. Остаје да се ставе нови конци и да се машина склопи, по свему судећи требало би да ради. Неке ексере сам заменио кајлама а треба да направим и шајбну за велику казаљку по мери јер недостаје.

2.1.2021.

Машину сам саставио и ставио нове конце - ради за сада на суво и то доста добро. Ход клатна је мали али то не може да се подеси јер је анкер из једног дела а мост је са чивијама, тако да нема могућности за штеловање. 

3.1.2021.

Машина из неког разлога стаје. Установио сам да је рукавац секундрада мало искривљен па сам га исправио, а такође су лежишта секундрада и анкеррада била мало тесна па сам их мало проширио рајборером. Аксијални зазор секундрада је био сувише мали па сам то мало повећао чеоним фрезером са вођењем. Требало би сада да ради без застоја.



Циферплат после чишћења у ултразвучној кадици. Емајл је врло добро очуван, нема напрслина али је уз розетне изгребан јер га је неко вероватно чистио без растављања стругањем... Огреботине се не примећују када се добро очисти, али кад се у њих увуче прљвштина добро се виде.
 
2.2.2021.

Коначно сам све саставио. Приликом уградње велике казаљке онај наставак је испао и изгубио се, па сам морао да правим нови. Направио сам га од челичног ексера за бетон на стругу и избушио рупицу за клин, па га залетовао у осовини тако да више неће моћи да испадне.

2.5.2021.

Увек је добро да се потенцијална мана односно квар покаже док је сат на проби, томе она и служи. Наставак је услед притиска чивије полако почео да се извлачи, летовање није довољно чврст спој. Зато сам морао све да раставим и да то хартлетујем, надам се да ће сада да држи. Направио сам нову чивију а шајбну стањио тако да сада нема притиска, наставак не би требало да испада.


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.