Претражи овај блог

понедељак, 21. мај 2018.

Стари немачки двотегаш

Овај стари зидни сат је са краја 19. или почетка 20. века. На основу монтаже машине може се закључити да је немачки али никакве ознаке на машини нема сем серијског броја. Види се да је машина израђена индустријски и то веома прецизно и фино.





Зупчаници нису велики а осовинице су танке па се са таквим машинама мора поступати пажљиво. Машина има секундару и механизам за одржавање рада током навијања (додуше недостаје упорна полуга) тако да би требало да је врло прецизан у раду. Секундара није оригинална па ћу да направим другу. Тегови такође нису оригинални и њих би требало направити јер не одговарају по димензијама. Кућиште је оригинално и солидно је очувано. Калемови за конац су са навојем за слагање, а требало би направити и нови пендл-федер (неко је импровизовао од целулоидног филма и за чудо радио је и тако). Гонг је спирални и причвршћен је за носач машине.

25.5.2018.

Пендл-федер је неко импровизовао од пластичног листића. Направио сам нови од танког челичног лима, са крајевима од месинганог лима дебљине око 0,35 мм. Точкић на звездастом зупчанику спирале за регулацију избијања се није окретао јер је шраф који га држи био престегнут. Шраф је оригиналан и има рукавац, али сам точкић је имао рупу мању од рукавца тако да сам рупу проширио и сада точкић има мало зазора и када је шраф стегнут до краја. Сумњам да је неко мењао точкић па је једино могуће да је то тако изашло из фабрике. Још једна необична непрецизност је да је чивија вођице клатна аузвинкл у односу на навојно вретено за подешавање, избушено је укриво. Ово такође не верујем да је неко мењао, већ је тако изашло из фабрике. То је необично за тадашњу фабричку израду, овакви пропусти се не могу видети код реномираних произвођача какав је на пример Густав Бекер.

27.5.2018.

Машину сам раставио и показало се да је јако добро очувана, нема трагова трошења. Било је доста прљавштине (као нека скрама од осушеног уља) па сам то очистио, саставио и подмазао. Сат међутим има недовољан ход, не ради поуздано и стаје. Требало би да поново све раставим и исполирам рукавце а лежишта поново очистим и то би требало да буде довољно. Механизам за звоно је исправан али ни он не ради поуздано, претпостављам да би и њему помогло полирање рукаваца.

28.5.2018.

У постојећем стању машина ради са теговима од 1,4 кг али да би радила поуздано и после неког времена, мора да ради и са лакшим теговима (нпр. 1 кг) тако да ћу ипак да исполирам рукавце. При раду вођица клатна има померање нормално у односу на раван осциловања клатна, што значи да раван осциловања није управна на осу анкера. Ово кретање троши снагу и смањује ход клатна а тиме и поузданост рада. Поред тога услед сувише слабе опруге клатно прави осмице.

3.7.2018.

После месец дана поузданог рада установио сам да је све у реду тако да сам дотерао и остале ситнице - направио сам биксну мале казаљке, дотерао секундару, исправио шраф који држи машину у носачу и монтирао циферплат са казаљкама. Требало би да ради поуздано и даље, али то ће време показати.

6.7.2018.

Од стављања циферплата и казаљки сат никако да проради нормално, стално стаје. Није ми јасно шта се дешава...

20.7.2018.

Без секундаре сат је радио нормално десетак дана. Онда сам направио другу секундару (од неке од будилника) и чим сам је ставио, сат је стао. Рупа на циферплату је довољно велика, зазора има, мораћу да видим шта се ту дешава...

10.12.2018.

Сат је стао, нешто опет није како треба. Од самог почетка је било проблема, има таквих сатова којима нешто није у реду и стално раде на ивици снаге па је поузданост слаба. Мало је довољно да машина престане да ради, рецимо да се уље мало згусне или испрља.

4.2.2019.

Сат је опет доспео код мене јер не ради. Установио сам да машина не сме да се гурне до краја јер тада шпанује вођицу анкера па то ствара трење, а такође секундара није одговарајућа јер ако се гурне мало више удара у циферплат па и то кочи. Међутим када сам све то подесио сат опет стаје, мораћу детаљније да размотрим шта се тачно дешава.

6.2.2019.

Машину сам раставио и детаљно прегледао рукавце. Под лупом (10х) су били видљиви рисеви који свакако увећавају трење, па сам све рукавце механизма за рад исполирао. Користио сам шмирглу гранулација 1000 и 2000 а на крају и пасту за полирање. Сада се рисеви не виде под лупом што не значи да их нема али су свакако далеко мањи што би требало да умањи трење. Такође сам исполирао импулсне површине палета анкера шмирглом 2000. Током рада се међутим чује неко гребуцкање при кретању клатна што указује да трење постоји, али нисам установио одакле то допире. Машина за сада ради, видећемо како ће се понашати. Негде постоји неко трење које смањује ход клатна и то није добро, сумњам да су зуби анкеррада изрисовани, можда би помогло полирање и ту мада то нисам никад радио.

9.2.2019.

Повремено се дешава да сат стане јер се механизам за избијање заглави баш у положају да кочница удари у чивију на зупчанику и не може даље да иде горе, што заглави и механизам за рад. Изгледа да нешто није подешено како треба, невоља је јер мора да се растура машина да би се то подесило.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.