Данашњи аутомобилски мотори имају лептир гаса покретан серво-позиционим механизмом. Овај је од Фиата и повремено се појављује дијагностика која указује на неисправност, те сам га отворио да видим може ли се шта урадити.
Овај систем контролише рачунар који управља мотором на команду папучице за гас. Сам лептир се покреће обичним малим мотором једносмерне струје са сталним магнетима на статору и ротором са колектором и четкицама, а повратна спрега се остварује преко неколико потенциометара на самој осовини лептира. Постоји међузупчаник који спреже мотор и лептир, а на осовини лептира постоји и повратна опруга. Мотор се контролише ширинском модулацијом (PWM).
Лептир је очишћен од наслага прашине помешане са уљним испарењима које ту доспевају из одушка мотора - иберлауфа. Услед ових наслага се често дешава да цео механизам не ради како треба.
Као што се види са фотографија, цео механизам је врло једноставан и јефтин - примењена су најпростија и најјефтинија решења. Међутим сама концепција мотора са четкицама и потенциометара са угљеним стазама и клизним контактима подразумева ограничен век трајања јер долази до хабања и прљања клизних контаката - четкица, колектора и угљених стаза. Зато се кроз неко време склоп поквари и мора да се мења, или да се поправи ако може. Са обзиром на конструкцију овај склоп је астрономски скуп - нови оригинални део кошта око 250€. Производна цена верујем да не прелази 5€ али произвођачи изгледа хоће да зараде на резервним деловима или тако нереалним ценама покушавају да натерају људе да мање поправљају старе аутомобиле а више купују нове.
Овај систем контролише рачунар који управља мотором на команду папучице за гас. Сам лептир се покреће обичним малим мотором једносмерне струје са сталним магнетима на статору и ротором са колектором и четкицама, а повратна спрега се остварује преко неколико потенциометара на самој осовини лептира. Постоји међузупчаник који спреже мотор и лептир, а на осовини лептира постоји и повратна опруга. Мотор се контролише ширинском модулацијом (PWM).
Потенциометри за повратну спрегу
Обичан мали колекторски мотор једносмерне струје
Као што се види са фотографија, цео механизам је врло једноставан и јефтин - примењена су најпростија и најјефтинија решења. Међутим сама концепција мотора са четкицама и потенциометара са угљеним стазама и клизним контактима подразумева ограничен век трајања јер долази до хабања и прљања клизних контаката - четкица, колектора и угљених стаза. Зато се кроз неко време склоп поквари и мора да се мења, или да се поправи ако може. Са обзиром на конструкцију овај склоп је астрономски скуп - нови оригинални део кошта око 250€. Производна цена верујем да не прелази 5€ али произвођачи изгледа хоће да зараде на резервним деловима или тако нереалним ценама покушавају да натерају људе да мање поправљају старе аутомобиле а више купују нове.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.