Претражи овај блог

уторак, 18. фебруар 2020.

Француски камински сат

Веома добар и вредан сат. Кућиште је од декоративног камена, стакла фазетирана, анкер отворен и види се. За чудо каменови анкера су челични (код оваквих машина су обично рубини), али машина је уобичајено прецизно и добро направљена и има жиг. Недостаје пендл-федер који је неко заменио кончићем.

Каменове је неко окренуо наопако. Претпостављам да су ту били рубини па их је неко променио и ставио ове челичне, али није умео да их правилно намести. У последње време срећем доста половичних поправки - неко је променио федер али није исправио осовину и искривљене зупце, и томе слично...
Велика казаљка није оригинална, намештена је скраћена казаљка од зидног сата и залетована је за фланшну.

19.3.2020.

Детаљнији преглед машине је показао да су четвртке осовина за навијање увијене, вероватно не деформацијом већ абањем услед дуготрајне употребе. Сем тога неких већих неправилности нема тако да би требало да ради, када направим пендл-федер и подесим каменове анкера. Окренуо сам их после грејања јер су залепљени калафонијумом. Машину сам потопио у бензин како би се грубо опрала пре растурања и детаљног чишћења. Машина у ствари није много прљава али има трагова фине корозије које треба одстранити.

21.3.2020.

После сушења сам машину растурио и све добро очистио месинганом четком, на пињонима и осовинама је било прљавштине и корозије тако да сам морао и појединачно да их чистим а и од бензина остаје нека скрама која се лако скида. Пендл-федер сам направио (искористио сам горњи блок а доњи сам направио од месинганог лима дебљине 0,8 мм). На клатну су шипке биле искривљене па сам их исправио, додао шраф који је фалио на склопу за термичку компензацију. Шраф који држи кочницу једног федера само што није био испао-мало је фалило да зупчаник прескочи. У таквим случајевима страдају прсти онога ко га навија али машина је најчешће неоштећена. Федере сам такође опрао бензином и подмазао, мада изгледа да нису ни били много прљави. Четвртке су веома похабане. Некада је било правило да се четвртке дотерују турпијом, тако да је то разлог убрзаног трошења... Мада, како је старост сата сигурно преко 100 година стање и није толико страшно. Поправка четвртки би се можда могла извести наваривањем материјала, али ми се чини да би било боље направити комплетне нове осовине.

22.3.2020.

Велика казаљка је била поломљена па је неко наместио казаљку од зидног сата која овде не припада, а и разликује се од мале казаљке по стилу. Казаљке овог стила зову се Бреге по познатом мајстору за израду сатова који је имао доста проналазака.
Нову казаљку сам направио од делимично отпуштеног федера будилника, прво сам грубо обрадио на тоцилу а онда дотерао турпијом. Сада се казаљке слажу и сат лепше изгледа. Направио сам и шајбну за казаљку од месинга дебљине 1,8 мм од округлог материјала.






Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.