Претражи овај блог

петак, 25. октобар 2013.

Тактер за брисаче

Ево једног практичног уређаја за старије аутомобиле који немају уграђени тактер. Преправка на електричној инсталацији није велика а уређај је лако направити и јефтин је.




Релеј побуђује обичан астабилни мултивибратор са излазним транзистором. Потребно је три транзистора, пет отпорника, два електролитска кондензатора, једна диода, један релеј и потенциометар са прекидачем. Како је потенциометар најскупљи део, прво њега треба набавити па одрђивати вредности осталих елемената према њему. Транзистори у осцилатору могу бити било који, а излазни мора да буде за већу струју која је у складу са релејем. Интервал рада брисача је непрекидно подесив у границама од 4 до 20 секунди (променом вредности отпорника или кондензатора мењају се те границе) а трајање укључења релеја је око пола секунде што је довољно да брисачи изађу из мртвог положаја - после тога напајање преузима прекидач крајњег положаја који се налази у мотору.

Уређај сам направио у SMD технологији мада се може направити било како, зависи само од делова. Цела плочица може бити величине 10х20 милиметара па и мања. Излазни транзистор подноси струју до 0,8А а за релеј сам узео стандардни аутомобилски релеј са 5 извода који вуче око 0,18А тако да је транзистор слабо оптерећен. Електролитски кондензатори треба да су називног напона најмање 16 волти. У коло напајања уређаја треба повезати прекидач потенциометра.

Контакте релеја треба повезати са инсталацијом у складу са шемом возила, различити произвођачи примењују различита решења тако да то треба проучити пре уградње. На инструмент-табли се монтира потенциометар са прекидачем. Ако се жели константан такт без подешавања периода, потенциометар треба изоставити а променом отпорника од 68k може се регулисати период паљења брисача.




Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.