Ево једног практичног уређаја за старије аутомобиле који немају уграђени тактер. Преправка на електричној инсталацији није велика а уређај је лако направити и јефтин је.
Релеј побуђује обичан астабилни мултивибратор са излазним транзистором. Потребно је три транзистора, пет отпорника, два електролитска кондензатора, једна диода, један релеј и потенциометар са прекидачем. Како је потенциометар најскупљи део, прво њега треба набавити па одрђивати вредности осталих елемената према њему. Транзистори у осцилатору могу бити било који, а излазни мора да буде за већу струју која је у складу са релејем. Интервал рада брисача је непрекидно подесив у границама од 4 до 20 секунди (променом вредности отпорника или кондензатора мењају се те границе) а трајање укључења релеја је око пола секунде што је довољно да брисачи изађу из мртвог положаја - после тога напајање преузима прекидач крајњег положаја који се налази у мотору.
Уређај сам направио у SMD технологији мада се може направити било како, зависи само од делова. Цела плочица може бити величине 10х20 милиметара па и мања. Излазни транзистор подноси струју до 0,8А а за релеј сам узео стандардни аутомобилски релеј са 5 извода који вуче око 0,18А тако да је транзистор слабо оптерећен. Електролитски кондензатори треба да су називног напона најмање 16 волти. У коло напајања уређаја треба повезати прекидач потенциометра.
Контакте релеја треба повезати са инсталацијом у складу са шемом возила, различити произвођачи примењују различита решења тако да то треба проучити пре уградње. На инструмент-табли се монтира потенциометар са прекидачем. Ако се жели константан такт без подешавања периода, потенциометар треба изоставити а променом отпорника од 68k може се регулисати период паљења брисача.
Релеј побуђује обичан астабилни мултивибратор са излазним транзистором. Потребно је три транзистора, пет отпорника, два електролитска кондензатора, једна диода, један релеј и потенциометар са прекидачем. Како је потенциометар најскупљи део, прво њега треба набавити па одрђивати вредности осталих елемената према њему. Транзистори у осцилатору могу бити било који, а излазни мора да буде за већу струју која је у складу са релејем. Интервал рада брисача је непрекидно подесив у границама од 4 до 20 секунди (променом вредности отпорника или кондензатора мењају се те границе) а трајање укључења релеја је око пола секунде што је довољно да брисачи изађу из мртвог положаја - после тога напајање преузима прекидач крајњег положаја који се налази у мотору.
Уређај сам направио у SMD технологији мада се може направити било како, зависи само од делова. Цела плочица може бити величине 10х20 милиметара па и мања. Излазни транзистор подноси струју до 0,8А а за релеј сам узео стандардни аутомобилски релеј са 5 извода који вуче око 0,18А тако да је транзистор слабо оптерећен. Електролитски кондензатори треба да су називног напона најмање 16 волти. У коло напајања уређаја треба повезати прекидач потенциометра.
Контакте релеја треба повезати са инсталацијом у складу са шемом возила, различити произвођачи примењују различита решења тако да то треба проучити пре уградње. На инструмент-табли се монтира потенциометар са прекидачем. Ако се жели константан такт без подешавања периода, потенциометар треба изоставити а променом отпорника од 68k може се регулисати период паљења брисача.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.