Претражи овај блог

понедељак, 21. мај 2018.

Стари аустроугарски двотегаш

Овај занимљиви стари сат са два тега направљен је вероватно крајем 19. века или можда на самом почетку 20. Машина је направљена занатски, али веома прецизно и фино. Зупчаници су мали а осовинице танке па се са таквим машинама мора поступати пажљиво. Недостајао је чекић звона који сам монтирао али су потребне неке дораде. Сат ради али механизам звона није подешен како треба па га треба подесити. Треба га очистити и подмазати. Неко је биксновао лежишта зупчаника са лептирићем, не знам да ли је било потребе јер до сада нисам видео истрошења на тим лежиштима. То је урађено траљаво и уз сабијање тако да ћу то можда да поправим, али функционише и овако. Вођица клатна има доста зазора тако да се чује дупли шум, навој за подешавање је искривљен и то би такође требало дотерати. На машини нема никаквих ознака. Кућиште је прављено накнадно што се може закључити на основу површинске обраде и материјала - коришћена је јеловина а површина није добро ошмирглана и само је премазана садолином. Иначе је кућиште веома складно и лепо урађено са неколико дубореза и укрса па би га требало дорадити и сат би изгледао одлично. Тегови су од танког месинга наливени оловом и прилично су изударани, то се може делимично исправити. Циферплат има пар ситних оштећења и емајлиран је.

23.5.2018.

Машину сам расклопио и очистио. Нека лежишта су сабијана, највероватније сасвим непотребно (неко се играо изгледа). Срећом ни једно није уништено, сем лежишта успоривача звона од којих је једно чак биксновано (биксна је предугачка и вири из плоче) али то нисам хтео да дирам. Осовинице су јако танке па је потребна посебна пажња при раду. Машина је била релативно чиста, једино су мали зупчаници били мало прљави. Све сам склопио и подмазао дуколом 2. Механизам за избијање није био добро подешен, полуга која пада на спиралу је била искривљена и то је био узрок побрканог звоњења, па сам то исправио. На многим местима су уместо челичних клинова стављене бакарне жице, види се да је сат поправљан. Чекић сам стањио тако да сада све ради како треба, и ход клатна се повећао. На анкеру постоје мања истрошења, и то на месту где ударају зупци анкеррада (на равној површини палете) што је мало необично, јер се обично истрошење јави на косој површини где је највеће оптерећење. Истрошења су свакако минимална. Анкер је из једног дела. Канапи су навоштени и доста добром стању, нисам их мењао али сам један мало скратио јер је био оштећен.

26.5.2018.

Неке ситнице сам средио - додао сам неколико шрафова за носач машине тако да сада стоји стабилно, додао сам кукуицу за врата која је фалила, брезон клатна сам одврнуо из дрвеног носача да би могао да се регулише сат (било је прекратко). Сат ради стабилно и има довољан ход.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.