Претражи овај блог

субота, 14. новембар 2015.

Доглед Лајц 6х30

Ево једног старог догледа 6х30 са појединачним изоштравањем на окуларима. Доглед је направљен пре 1942. а такав модел је коришћен и у немачкој војсци. Произвођач је Е. Leitz Wetzlar из Немачке.













Конструкција је цела од алуминијума, призме су осигуране опругама у кућишту и немају шрафове за подешавање. Колимација се изводи ексцентричним чаурама објектива. Инструмент је изузетно прецизно израђен и све функционише беспрекорно. Оптика је необична јер уопште нема антирефлексних слојева, али је слика ипак контрастна и светла (вероватно због малог увеличања). Нажалост некада је доглед испао па су обе маске објектива улубљенe. Један сам успео да скинем и делимично исправим али сам га јако тешко одврнуо јер је унутра све заливено неком смолом. Смола је тврда и крта, као печатни восак, али је црна. Код руских догледа смола је тамно браон и релативно је мека, може да се одстрани релативно лако а и бензин је раствара. Силом сам одврнуо али се заједно са маском се одврнуло и кућиште објектива. Други прстен нисам ни покушавао да одврнем јер објектив изнутра није прљав. Вероватно би требало загрејати маску да смола омекша па би се онда лакше одврнуло.

Сочива окулара сам успео да скинем без растурања окулара јер то нисам ни успео, и чишћењем тих првих сочива и сочива објектива сам добио сасвим оштру и контрастну слику. Призме изгледа нису много прљаве мада ни њима не би шкодило чишћење. Окулар се растура тако што се конусни део са угравираном скалом зашрафљен за радлован део прво одврне, али ту је леви навој. То сам покушао али потребан је специјални кључ јер је ово јако стегнуто.

Колимацију сам проверио и прилично је добра, одступање по хоризонтали је око 4 а по вертикали око 1 мм при удаљењу између окулара и екрана од око 40 цм. Установио сам да уместо сунца као извор светлости може ноћу да се користи светиљка на бандери удаљеној 40-50 метара. Грешка је минимална...

У десном окулару је угравирана скала која служи за процену даљине. Користи се тако што се дужина предмета познате димензије подели са очитаном вредношћу на скали и помножи са 1000. Тако се прилично прецизно може проценити раздаљина до посматраног предмета. Невоља је ако се димензије посматраног предмета не могу тачно знати, или ако је даљина велика а предмет мали али то и није прави даљиномер.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.