Претражи овај блог

уторак, 15. децембар 2015.

Голф - акумулатор Варта

Непосредно по истеку гаранције установио сам да је акумулатор слаб, капацитет је пао на само око 20 амперсати што је показала капацитивна проба после пуњења. Произвођач је Варта, чудно да тако брзо пропадне акумулатор тог реномеа.
Иако ауто није много вожен то ипак није смело да се деси. Претпостављам да је делимично сулфатизовао. Нажалост залепљен је и не може да се отвори тако да не могу ни воду да доспем ни да измерим густину, али пад капацитета говори томе у прилог. Напон не расте пребрзо као код корозије плоча тако да је вероватно у питању сулфатизација. Повезао сам га 15.12.2015. у 6:30 на импулсни пуњач, јачина импулсне струје је око 65А док је трајање импулса око 40 микросекунди док је радни циклус 0,5%. При томе је просечна струја око 0,3А па се акумулатор неће напунити довољно дуго времена па ће акумулатор моћи да буде прикључен довољно дуго да се разбије сулфат (теоријски преко 6 дана, међутим услед смањеног капацитета вероватно не више од 2-3 дана). Грејање излазног транзистора је мало (око 0,2 вата теоријски, порактично нешто више услед не баш идеалног облика сигнала). Видећемо колико ће ово помоћи да се капацитет врати. Мораћу тај импулсни пуњач да уградим у кутију пражњача, има довољно места а уређаји се иначе не користе истовремено.

16.12.2015.

Акумулатор је још на импулсном десулфатору. Просечна струја пуњења је око 0,25А па сам преко ноћи ставио сијалицу од 5 вати која троши око 0,5А да се акумулатор не би препунио. Јутрос је напон био око 12,6 волти па сам сијалицу скинуо. Оставићу га на десулфатору око 36 сати па ћу онда да га пребацим на пуњач.

17.12.2015.

После око 35 сати на импулсном десулфатору, прикључио сам акумулатор на стабилисани исправљач. Струју сам ограничио на 5А а напон на 14,5 волти. Напон је врло брзо дошао до 14,5 волти а струја је после пола сата пала на око 2А јер је акумулатор већ делимично био напуњен десулфатором. Струја је на крају пала на мање од 100 милиампера па сам напон подигао на 15,5 волти ради егализације електролита. После сат времена сам га искључио. За неколико дана извршићу капацитивну пробу да видим резултат десулфатизације.

Мерено на редном отпорнику од 0,05 ома. Максимални напон је око 3 волта што значи да је максимална струја импулса око 60А.

23.12.2015.

Капацитивна проба је показала да је капацитет и даље 20 амперсати, дакле десулфатор није ништа успео да уради. Изгледа да је у питању делимична корозија плоча, што на жалост не могу да потврдим јер је акумулатор залепљен (нема чепове). 

30.12.2015.

Акумулатор сам поново испразнио и прикључио на десулфатор. Видећемо да ли ће дужи третман нешто да промени...

6.1.2015.

После још неколико покушаја коначно сам одустао. Капацитет је и даље око 20 ампер сати, такав акумулатор више не може поуздано да се користи.

17 коментара:

  1. Pratim od početka ovu temu.
    I sa nestrpljenjem očekujem rezultate.
    Idem naopačke (u komentarima):
    17.12.2015.
    Sve je školski, nema šta. Deluje da je akum. baterija (bar) delimično desulfatizovana, "poboljšana". Izjednačavanje (gustine elekt.) je "tačka na i", iako sa tim treba biti oprezan kod "zatvorenih" (naročito AGM) akum. baterija. Zato je (konzervativnih) sat vremena sasvim o.k. (kod onih sa čepovima, Pb-Sn najčešće može i da se produži, bar 2h ... tj. 2-3h).
    16.12.2015.
    Možda je posle 12 do 24h već bilo vreme da se "skine" sa desulfatizatora ... No to je za dugu diskusiju, ako već imate dobra iskustva ne bih cepidlačio ...
    15.12.2015.
    Jedan od načina na koji rade desulfatizatori ... ima još nekoliko dobrih načina ali to je posebna tema. U svakom slučaju pulsnim punjenjem se može nešto spasiti (osim što je idealan način za brzo punjenje). Nekoliko patenata se bazira na sličnim kratkim pulsevima (reda veličine od stotina nano sekundi do nekoliko desetina mikro s).
    Ipak, u naučnoj literaturi se uglavnom pominju duži pulsevi niže struje, uglavnom dve kategorije:
    - slično vreme "on" i "off" uz niske frekvence (nekoliko Hz, eventualno 10-tak Hz ili taj red veličine). Struja 2-3x veća od standarde 1/10 C.
    - kraće vreme pulsa u odnosu na "odmor" veća struja (gustina struje), red stotina Hz ili desetine Hz (često i promenjivo), struja oko 5x veća (ako se dobro sećam) od "standardne".
    Verovatno je za samu desulfatizaciju primenjeni postupak još korisniji ALI je tako teško (teže) akumulator i napuniti (kao u prethodna dva slučaja, kada se ide "do kraja").
    Pri pulsu od 40 mikro sekundi EH reakcija (bilo koja u ovom sistemu) se NE odigrava, ali se dopunjavanje vrši na osnovu "odziva" (strujni tranzijent) tako da je struja dopunjavanja niža od 0,005*Ip.

    Ovo je samo diskusija (šira), zamerki nemam.
    Zapravno, jedina zamerka je što nije naveden tačan model ili makar nominalni kapacitet akumulatora.
    Kada je kapacitet manji od polovine, malo se šta može uraditi, mada se može postići dobro poboljšanje.
    Nadam se da ste blizu maksimuma koji se može očekivati od postupka, tj. oko 50% poboljšanja ... 30Ah (mada je "startna struja" bitnija) može da se koristi kod benzinca još neko vreme (možda i celu godinu ili 1,5).
    Ciljam na 30 do 40% poboljšanja (videćemo koliko će biti) što bi za jedan ciklus bilo sjajno.
    Procenti su jako okvirni kod starih akumul. više od 40% nisu postizali ni sa profi opremom. Ovaj je relativno "mlad" pa bi moglo da se dostigne i više.
    Možda vredi jednom lagano (malom strujom) isprazniti akum. (90% od izmerenog kap. ili do pada napona na 10,5V (ili 10,2V)).
    Ponoviti postupak (skraćena desulf. ... par sati, pa punjenje konst. strujom (što manjom, npr. 2A), pa prebaciti na konst. napon (uz ograničenu struju, u prethodom uz ograničen napon) itd.).
    Po navodima iz literature optimalno je dva ciklusa (posle su dobici zanemarljivi ili je totalno neisplativo (naročito što se vremena tiče, mnogo i za istraživanje a kamoli u praksi).

    Preporučujem (tekst)! Preporučio sam ga (link-ovao ne samo "plusovao" i na G+.

    Srdačan pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Interesantna tema i opis...samo Vi nastaviti, a ja, ja cu pratiti

    ОдговориИзбриши
  3. Захваљујем се на коментарима. Што се акумулатора тиче то је плава варта од 45 амперсати, направљен у Чешкој. Ауто се не вози сваки дан, али електрична инсталација је потпуно исправна (алтернатор добро пуни, нема струје пражњења). Струја анласера не прелази 100 ампера. Раније ни један акумулатор није тако брзо пропао, увек су трјали око 4 године. Оваj je за те две године неколико пута допуњаван.
    Нажалост не може да се отвори и не могу да видим како изгледа електролит, а не бих да га сечем. На основу претходног искуства са импулсним десулфатором, акумулатор стар 6 година сам успео са 20 да доведем до 40 амперсати. Инструмент за мерење струје кратког споја за сада немам тако да не знам у каквој вези стоје капацитет и струја кратког споја, али претпостављам да се и та карактеристика поправила бар донекле.
    Додао сам и слику таласног облика стује која тече кроз акумулатор. Услед несавршености склопа и паразитних индуктивности сигнал није четвртаст већ неправилног облика а и при гашењу се јављају осцилације...

    ОдговориИзбриши
  4. Verovatno je korozija (pozitivnih) ploča uzela maha.
    Šta reći ... sve tanje ploče i sve kraće vreme trajanja.
    Osim toga, zatvoreni akumulatori - naročito "Ca-Ca" tehnologija ... pravljeno za 4 god. (±1). Ovde je bilo malo manje ...
    Varta Blue se zaista "nije pokazala" posebno, bar serije koje su kod nas uvožene. Zavisi i od vozila. Gde je napon ograničen na 14,8V (na vozilu) onda je o.k. ... gde je (klasičnih) 14,4V bolje je koristiti Black seriju (ako je još ima) ili bilo koji akum. sa čepovima (Pb-Sn).
    Jednostavno, otpor zbog dodatka Ca u leguru "traži" veću vrednost napona, inače je akumulator uvek u "polu-napunjenom" stanju a to za trajanje istog nikako ne valja.
    Kako god, pravo je zadovoljstvo pratiti vaše tekstove, a ovaj mi je bio naročito interesantan. Ne može se uvek pobediti i pokušaji se računaju!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Ја на буби имам 8 година стар акумулатор (црни коњ) где су плоче легиране калцијумом. Иако је напон пуњења око 14 волти сасвим добро служи, додуше повремено га освежавам пуњењем и пражњењем. Капацитет је још увек доста добар, негде око 85-90% називног. Не знам да ли се уопште више и праве акумулатори без калцијума...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Slobodane,
      "Crni konj" nije tzv. "Ca-Ca" tehnologije (tipično marketinško prose... za EFB "Enchanced Flooded Battery" ... poboljšane ali za koga, verovatno proizvođača), već su "klasična" tehnologija.
      Zato toliko dugo i traju.
      "Beli konj" (White Horse) su bili Ca-Ca akumulatori i po pravilu su kraće trajali. Doduše ima veze i sa (lošom) privatizacijom.
      Poslednje serije (par god.) pred i u prvoj godini posle privatizacije Black Horse su bili akumulatori na svetskom nivou (izvoženi u više desetina zemalja i Zapada i Istoka).
      E sad, verovatno (već sam zaboravio) da su bili "hibridni" (kasnije sigurno jesu) što znači da je negativna ploča bila Pb-Ca ali ne i pozitivna rešetka (Pb-Sb sa ili bez Sn ... kalaj se izbegava zbog problema pri nekim vrstama reciklaže, mada i za to postoji rešenje).
      "Ca" legure (i ovo je zapravo dopovanje, do cca. 1500 ppm, tj. 0,15% ili koliko ima monofluorfosfata u zubnim pastama) nisu novotarija (a ne nikako) već se koriste ravno 80 god. (od 1935.). Samo su iskorišćene uz nove konstrukcije da se dobiju JEFTINE akumulatorske baterija "bez održavanja" (sa minimalnim održavanjem).
      Da ne dužim mnogo, sve je to šaj.., koju nam prodaju kao "svemirsku" tehnologiju a jedino je svemirska (astronomska) cena.
      Kod "Ca-Ca" je glavna "fora" da je napon "gasiranja" (izdvajanja gasova) tek 15,9 V ... tako da manje "troši" vodu a ima i manje samopražnjenje (može se duže držati na polici, tj. magacinu).
      Korozija je kod ovakve "tehnologije" mnogo brža a rešava se na razne načine (očigledno i neuspešno), najčešće mikro-legiranjem, obično nekoliko metala ili samo jednim (srebro kao najpoznatije).
      ITD.
      No ovo je već zalaženje u sitne detalje ... ima kod Miše na:
      http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.rs/2013_11_07_archive.html
      (i drugi deo posle jednog teksta između)
      i naravno na net-u (do 101 i nazad) i u naučnoj literaturi.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Сад тек видим да сам погрешио - акумулатор је црни а не плави. На сајту произвођача не могу да нађем податак о технологији, али претпостављам да је то ипак олово легирано калцијумом као и скоро сви данашњи акумулатори за путничка возила.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Onda je 14,4 V taman. Malo suftatizacije, malo korozije ... održavan bolje od proseka ali tanke ploče ... izrada osrednja ... ni Varta nije što je bila.
      I da, itekako se (još) prave akumulatori bez kalcijuma ... trakcioni, stacionarni ali još uvek i starterski (svi koji imaju otvore za dolivanje vode, ima čak i Pb-Sn ili su hibridi, mada hibride sve češće sveštaju u one "bez" održavanja, mada nisu.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Čudno, vidim da topla akumulatori imaju čepove a na njima stoji da je Ca-Ca tehnologija. Na onom mom starom crnom konju iz 2007. takođe piše da je Ca tehnologija...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Topla je tipičan primer (preterivanja).
      Svi i "slovima" S V I akumulatori sa čepovima nisu prava "Ca-Ca" tehnologija. Zapravo je problem u tome što to nije dobro definisan pojam i onda se upotrebljava kad se i kako hoće a korisno je reći "kalcijum" (iako to može vući u pogrešnom pravcu ali većini zvuči bolje jer su "Ca-akum." u principu skuplji).
      U oba slučaja je tzv. (opet rastegljiv pojam) "hibridna" tehnologija gde su samo negativne ploče Pb-Ca legure.
      Da nije tako ne bi ni trebali čepovi.
      Kod Zapadnjaka se ovakav tip u principu pravi tako da je "lažno" zatvoren (postoji dodatni poklopac koji zatvara sve ćelije).

      Избриши
    2. To sa Ca me podseća na menjačka ulja, EP aditive i GL3/GL4/GL5 priču...

      Избриши
    3. Bolje Topla nego zalepljena Varta - uglavnom: DA!
      (nije garantovano ali uz dolivanje dest. vode i redovno dopunjavanje, trebalo bi makar da duže traje).
      Uzgred, nije loše primetiti glavnu razliku između Topla akum. i Taxxon-a (njihov jeftiniji brend) a to je manja masa ovog drugog (za isti kapacitet).
      Ovo ste dobro primetili (za Ca i EP aditive) ... možda još bolja analogija je sa (takođe marketinškom) podelom na mineralna (Pb/Sn), polu-sintetička (hibridna "Ca") i sintetička ulja ("Ca-Ca") uz proizvoljno tumačenje i svrstavanje u "višu" grupu bez zasnovanosti.
      Doduše, sintetička ulja duže traju a Ca-Ca kraće (mada u propagandi treba da bude duže, u praksi nije) što je glavna razlika ... inače kao što mineralna nisu za novije tipove automobila i Pb/Sb nisu i obratno.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. To sa razlikom u težini od oko 1kg između ta dva akumulatora sam i ja primetio...

      Избриши
  8. Što se debljine ploča tiče, zar ne bi ukupna težina akumulatora mogla da bude neki pokazatelj?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da. Sigurno je (dobar) pokazatelj.
      Ipak, nije u potpunosti. Vispreni proizvođači su se setili da se i to može zaobići konstrukcijom (više tanjih ploča umesto manje debljih). Zašto bi to radili? Da bi ograničili trajanje na 4 do 5 god. (inače bi propali kad bi nam svima trajali 7 do 10 kao što BH jeste, kao i "stara" Varta i Exide ali i mnogi drugi).
      To je zapravo prećutan diktat industrije. FAS nije bila u tom fazonu. U principu bi je uništili na duži rok, ali čak nisu ni stigli da reaguju, sami smo to uradili za njih.
      Ko su oni? Pa, pre svega JCI uz još 3-4 najveća proizvođača na svetu (kao kod piva i cigareta, svodi se na 5-6 imena a 20x više brendova), pa na kraju i Exide (kao nekoliko puta manji).
      Ostaje još par srednje velikih (kao što je npr. Banner) i nacionalni proizvođači u ozbiljnim državama (do skora i kod nas).

      Избриши
  9. Istini za volju meni je jedan crni konj uginuo neposredno po isteku garancije - jedna ćelija je povremeno (pri verglanju) odlazila u kratak spoj. Auto je palio i tako ali se primetno mučio pri verglanju.

    ОдговориИзбриши

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.