Претражи овај блог

среда, 9. март 2016.

Мали зидни сат са федером

Ево једне старе и веома квалитетне машине са једним федером. Клатно је компензовано а машина је највероватније направљена крајем деветнаестог века у Немачкој.

Све је израђено веома прецизно, осовине су танке и фине. Анкер је Грахамов са уметнутим палетама, а федер је прилично велики тако да је период навијања можда и две недеље. Машину сам само подмазао моторним уљем и провизорно очистио и ради, сада би је требало детаљно очистити и евентуално полирати рукавце. Срећом нигде нема рђе што је врло добро.


Клатно је типично за овакве машине - има емајлирани уметак, спољни део је од месинга а задња страна је од ливеног гвожђа.







 Две шипке су од месинга а остале су челичне. Да ли је ово заиста температурно компензовано клатно или је само имитација нисам успео да схватим, али то ћу још да проучим...

9.3.2016.

Машину сам очистио, не баш најбоље али довољно да би поуздано радила. Све осовинице су у добром стању, нема никаквих оштећења и ништа није похабано. Опруга је изгледа некада мењана и била је јако прљава па сам је извадио из кућишта и добро опрао бензином. Опругу сам подмазао моторним уљем (5W30) а машину Мебијус уљем за сатове. За опруге обично користим моторно уље јер је потребна већа количина, док је за подмазивање машине довољно врло мало уља па ту користим специјално уље за сатове. Занимљиво је да је машина израђена врло прецизно и фино, све осовинице су потпуно исполиране до високог сјаја као и мали зупчаници. Изгледа да су сви челични делови окаљени па није ни чудо што нема истрошења. Код оваквих сатова треба строго водити рачуна да се нека осовиница не поломи јер су тако танки каљени комади веома крти. Иста је ствар код старих француских механизама.







Шипкице клатна сам очистио од рђе и брунирао хемијски. Месингане шипкице сам само очистио фином шмирглом.

2.5.2016.

Сат је почео да стаје па сам га растурио да видим у чему је проблем. На први поглед све је било у реду, али сам ипак мало исполирао мале зупчанике (нису били најбоље очишћени) па сам хтео да исполирам и осовинице. Приликом стезања централног зупчаника у футер непажњом сам поломио један зуб малог зупчаника - задњи крај пакна га је стегао и како је зупчаник тврдо окаљен зуб је пукао. Срећом сам успео да га хартлетујем а онда сам доста времена утрошио да очистим цундер. Ово је велики проблем код хартлетовања. Поред тога тврдоћа је вероватно опала јер се челик отпустио али мислим да то неће значајно утицати на смањење века. Код тих старијих сатова су осовинице углавном биле окаљене ради веће трајности, међутим изгледа да је то добрим делом претеривање. Новије машине уопште нису имале окаљене осовинице па је трајност ипак била велика. Проблем са окаљеним осовиницама је што су јако крте и лако се ломе, можда би било боље да су мекше јер би се тиме смањила опасност од пуцања а трајност не би била много умањена...
Било како било машина сада ради, изгледа да је додатно чишћење и полирање помогло. Машина ради са изузетно малом снагом, са једним навијањем би требало да ради преко 20 дана а федер није нарочито јак.

20.12.2016.

И после овога проблем је остао - када сат стане па га навијем, онда никако неће да ради и тек после неколико покушаја коначно проради. Овог пута уопште није хтео да проради док нисам подмазао палете. Под претпоставком да постоје ситни рисеви који повећавају трење, извадио сам анкер и исполирао палете шмирглом 2000 а онда и пастом, видећемо да ли ће то да помогне.

28.6.2018.

Коначно уграђен у кутију, прављену за други механизам који је у међувремену добио нову кутију класичног изгледа.



6.7.2018.

Машину сам уградио али да би прорадила морао сам да је раставим и подмажем. У лежиштима се уље делимично згуснуло али није било прљавштине, тако да сам их само очистио чачкалицом. Федерхаус сам отворио и федер делимично извукао и прегледао, све је у реду. Машину сам подмазао моторним уљем 5W40 и за сада ради.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.