Претражи овај блог

среда, 7. фебруар 2018.

Камински сат

Овај сат није радио и пронашао сам више недостатака - осовина мале казаљке је заглављивала јер је била предугачка па сам је скратио, осовина једног зупчаника у механизму звона је била крива, пендл-федер расклиман а крај клатна је ударао у дно. Машина је доста добра, није потрошена па чак ни прљава.





Машина није означена, израда је солидна мада је завршна обрада на неким местима траљава (има пуцне).

9.2.2018.

Сат је јако журио чак и са клатном спуштеним до краја. Све изгледа оригинално сем пендл-федера који је очигледно поправљан, и на први поглед ми се учинило да је претврд за тако кратко клатно. Мерењем сам установио да је период осциловања око 0,685 секунди што би одговарало дужини клатна 116 мм а клатно је до центра масе било дугачко око 127 мм што је указивало на неку нелогичност. Када сам опругу заменио далеко мекшом период осцилавања се продужио и одговарао је измереној дужини клатна. Промена периода од 0,015 секунди (са 0,7 на 0,685) уноси поремећај од пола сата на дан.
Дакле тврдоћа пендл-федера може јако да утиче на период осциловања јер је то осцилаторни систем у коме сем гравитације на период осциловања утиче и крутост опруге. Ако је опруга мека то се може занемарити односно утицај на период је или јако мали или је већ урачунат у фабрички одређену дужину клатна. Ако је опруга претврда не само да се скраћује период осциловања него се смањује и ход клатна што може да доведе и до заустављања машине. Аналогија постоји као код сата са балансом, с тим што на период осцилавања код баланса главни утицај имају опруга и маса баланса, док земљина тежа не утиче (ако је све балансирано како треба). Код клатна је међутим утицај опруге паразитни и не би ни требало да постоји - она је ту само да елиминише трење које иначе постоји код система где је клатно обешено неком врстом покретног споја - зглоба.

12.2.2018.

Машину сам раставио, очистио и исполирао неке рукавце. Једна осовина је била крива па сам то исправио, и наштеловао механизам за избијање. Сада све ради како треба. Подмазао сам уљем 5W30.




Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.