Претражи овај блог

среда, 25. фебруар 2015.

Зидни сат Лечник Љубљана 01892

Фирма Лечник у Љубљани се одавно бави продајом сатова. Овај сат није њихове производње већ само носи њихов назив на циферплату, што је било прилично уобичајено пре 60 и више година - било је доста сајџијских радионица које су увозиле готове механизме и склапале своје сатове са сопствним натписом на циферплату. Сат има машину сличну као Искра СУ001, али без секундаре и са мало другачијим распоредом зупчаника.

 Анкеррад је много мањи а преносни однос зупчаника је другачији у односу на Искру. Неке верзије су биле без механизма за одржавање рада током навијања (на главном зупчанику није било међузупчаника са опругом). Изгледа да то уопште није Искрин производ, уосталом све те машине су биле сличне - произвођачи су копирали једни друге тако да се без тачне ознаке не може знати ко је направио машину. Сем распореда зупчаника разликује се и носач машине, чекрк, а разлике се виде и на мосту анкера. Било како било машина је ипак квалитетна јер нема никаква истрошења, а види се да је радила. Конструкција је врло битна - овде чак и материјали просечног квалитета дуго издржавају јер је снага рада мала па су оптерећења делова такође мала и хабања практично нема. Поента је у томе да сат стане пре но што почне да се хаба, а то се решава минимализацијом тежине тега.

Код многих сатова са федером је снага намерно одабрана тако да сат ради и када се уље згусне или запрља, чиме се трајност машине жртвује како би сат радио по сваку цену. Такође и да би сат радио када се федер одвије до краја када му је снага мала, али када је навијен до краја снага је велика па је и хабање знатно. Зато су сатови са теговима неупоредиво трајнији, мада постоје случајеви (нарочито новијег датума) када су тегови претешки па се и ту појави хабање.

Било како било, машина је очувана и једино јој недостаје клацкалица која кочи међузупчаник на калему, који служи за одржавање рада у току навијања. Такође треба променити пендл-федер, машину очистити и подмазати. Истрошења нема као што је и уобичајено код оваквих машина, чак ни на палетама анкера. Истрошење палета јавља се само када машина јако дуго ради без чекрка, иначе се ни то не троши јер је тежина тега око 1,5 кг што је релативно мало. Тако је снага рада мала па је и трајност машине велика.


28.2.2015.

Машина растурена, сви делови очишћени. Било је мало корозије па сам рукавце полирао (прво шмирглом 400 или 1500 па пастом), а све сам очистио фином месинганом четком. Све делове сам претходно опрао у раствору прашка за веш јер је све било јако прљаво.





Машина је склопљена. Сада следи пробни рад, и на крају подмазивање.




Још само да ставим сајлу...

28.2.2015.



Део оригиналног фурнира је био искрзан па сам то исекао и залепио ново парче. Треба само да се тонира да би било исте боје као оригинални фурнир.


Коначно ради. Анкеррад је био фабрички ексцентричан а поред тога су били искривљени неки зуби. Некако сам то исправио, а анкеррад сам обрадио на стругу. При обради се појави пуцна па мора и то да се поравна после, а пажљивим мерењем шублером сам подесио зубе да врхови буду колико толико равномерно међусобно удаљени. То међутим није било довољно - анкеррад није равномерно радио, јер улазни и излазни трзај нису били исти. Ово се подешава дубином анкера (преко ексцентричне биксне), а газ анкера се подешава извлачењем или увлачењем палета. После мало вежбе лако се научи. Срећом на задњој плочи постоје рупе кроз које се виде палете анкера па то доста олакшава штеловање. Искра такве рупе нема.

Сама машина је доста лошије израђена од Искре, анкеррад је мањи а зуби су јако танки и осетљиви. Поред тога аксијални зазор појединих осовиница је био јако мали, скоро да су заглављивале па сам под стубиће морао да подбацим шајбне направљене од танког лима (0,25 мм). Спољне контуре плоча нису идентичне што не утиче на рад али показује да је израда прилично аљкава, ни принети Искри.

Са тегом од 1,3 кг клатно постиже укупан ход од око 30 мм, што ће се вероватно мало повећати када се разнесе уље и машина мало разради. Са оригиналним тегом од 1,5 кг  ход би требало да буде мало већи.

3.5.2015.

Оригинално клатно сам наместио и сат ради доста добро. Укупан ход је 30-35 мм што је сасвим довољно. Ако се клатно не креће паралелено само себи, вероватно је проблем у томе што је кукица на врху искривљена - њена оса треба да буде од прилике у равни центра масе руже. Ако то није случај појављује се осциловање у виду осмице, али се то лако коригује. Ружа је такође лоше урађена па има доста луфта на дрвеном штапу.

4.2.2016.

Сат стаје, не ради. Осовинице сам исполирао и подмазао све поново. Сад ради како треба.

10.6.2016.

Поново је стао. Овог пута сам га окачио код мене и ради нормално, не видим никакву грешку сем што је машина стајала мало дубље па је клатно вршило притисак на полугу анкера, што је повећавало трење. Можда је то био узрок. У сваком случају ова машина се показала прилично непоузданом, да ли због конструкције или израде не знам али поузданост рада је много лошија него код искриних машина истог типа.

20.1.2018.

Сат поново стаје. Установио сам да су рукавци нагрижени корозијом па сам поново исполирао, а рукавци осовинице анкера су имали рисеве па сам и њих исполирао. Палете анкера фабрички нису биле исполиране како треба а можда су биле и нагрижене корозијом па сам и њих исполирао. Један мали зупчаник је био прљав (било је неке црне стврднуте материје, као од старог уља) и то сам детаљно очистио. Поред тога сам установио да је анкеррад потпуно неизбалансиран а како је на њему јако мала сила, то је могло лоше да утиче на рад. Унутрашње олакшање изведено је ексцентрично па сам то истурпијао како треба, па је сада анкеррад приближно балансиран и то не би требало да представља проблем. Поред тога носач машине је крив па машина не стоји паралелно у односу на кућиште па би и то могло да прави додатно трење при кретању клатна, мораћу и то да исправим.

Све у свему машина је направљена веома траљаво, за овакву конструкцију сата израда је лоша. Та конструкција захтева изузетно прецизну израду са јако добром завршном обрадом. Искрине машине овог типа су израђене далеко боље у сваком погледу.

2.10.2018.

Сат поново стаје. Ово је окорели повратник, шта год да сам му радио остао је непоуздан. Овог пута ћу челичну сајлу да заменим плетеним концем, још је једино то остало као могућ узрок непоузданог рада мада се то није дешавало код других сатова са истом таквом сајлом.

8.12.2018.

Сат је код мене радио месец и по дана без проблема, а онда је код власника радио до првог навијања и од тада никако. Кад га је донео јуче такође није хтео да ради док га нисам подмазао уљем 5W30 и сада опет ради. Уопште ми није јасно шта се дешава са уљем, последњи пут сам га подмазао швајцарским уљем Мебијус пре мање од годину дана али изгледа да се некако згуснуло или запрљало...

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.