Претражи овај блог

понедељак, 7. септембар 2020.

Зидни сат у виду слике

 Овај сат је прилично велики, има машину највероватније аустријске (бечке) производње са стабилним федерхаусима. Изгледа да потиче из прве четвртине 19. века и да се навија једном дневно што је било уобичајено за те машине.
Сатови таквог типа (три механизма - рад, избијање пуног сата и четвртина) зову се гранд сонери (grande sonnerie).

 

Поправљан је доста пута и то на жалост од стране неких нестручњака па су многе полугице искривљене. Сат има три федера - један за рад, један за избијање пуних сати а један за четвртине. Механизам за пуне сате није радио јер су чивије на зупчанику за подизање чекића биле лоше - неко их је већ мењао али су неке биле климаве, неке кратке, неке се помериле, па су те кратке заглављивале механизам када дођу на ред. Све сам их избио, рупе проширио на око 0,75 мм и набио нове чивије од клавир-жице пречника 0,8 мм. Иако све то звучи једноставно, посла има доста. Чивије сам морао веома пажљиво да избијем на нит-машини, неке су испале саме али већина је била чврсто набијена а биле су и залетоване. Неке сам безуспешно пре тога покушао да ишчупам клештима. Клавир жица је тврда и може да се сече само тоцилом. Свака чивија пре набијања мора да се поравна на оба краја и да се оборе ивице, а чивија је дугачка око 3 мм па мора да се држи у клобни при обради и све је то прилично пипаво. Како је немогуће све чивије из прве одсећи на меру, после набијања сам их скратио на исту дужину (тоцилом) тако да је сада зупчаник поново употребљив и исправан. Морао сам мало да дотерам пипак полуге за дизање чекића - и то је неко поправљао тако што је хартлетовао парче материјала али се није потрудио да вишак месинга истурпија тако да је то заглављивало суседни зупчаник. И то сам дотерао тако да би сада механизам требало да ради. 






Федерхаус за рад је био пукао на месту везе опруге, па га је вероватно исти "мајстор" закрпио хартлетовањем али врло грубо. Додуше све је ипак функционално.

Анкеррад је такође потребно дотерати јер су неки зуби деформисани или поједени тако да сат повремено ћопа.

Поред тога је осовина централног зупчаника где иде чивија за казаљку поломљена па је неко залетовао шајбну и казаљка је тако стајала. То ћу такође морати некако да поправим, осовина је пречника 1,5 мм. Осовина је на том крају прилично тврда, то обично пукне ако неко на силу гура предебелу чивију.



Осовину сам избушио центрично бургијом од 0,8 мм, направио сам уметак па га набио и спој хартлетовао. На крају сам избушио рупу за чивију бургијом од 0,65 мм.





Циферплат је прилично изгребан али емајл није нигде обијен.

Склапање машине - чин први


Чин други







Пробни рад. Анкеррад је био екцентричан за више од 0,15 мм што је изазивало нерегуларан рад, па сам морао да поправим зубе. Ставио сам зупчаник у носач и један по један зуб проверавао компаратером и кориговао док нисам добио приближно центричан зупчаник са радијалним бацањем испод око 0,03 мм. Анкер је такође прилично похабан али ипак ради. Чудно је да нема могућности регулације газа, сем што мост има врло мало зазора на шрафовима.
У целини посматрано машина је врло добро конструисана - лако се склапа и расклапа, употребљени материјали су квалитетни. Озбиљан недостатак је недоступност кочнице федера тако да је федер немогуће отпустити ослобађањем кочнице већ се морају извадити полугице које коче механизме за звоњење и анкер па сачекати да се федери полако одвију.

10.9.2020.

Механизам за избијање је прилично непоуздан јер је конструкција сложена и није лако то све подесити - многе осовинице су добиле зазор а неко је већ све то кривио па има доста недостатака. Морао сам да заменим једну чивију на полугици за кочење (похабана), и да закујем један зупчаник јер је био климав. Надам се само да ће да држи подешавање бар неко време...
 
13.9.2020.
 
Колико је машина једноставна за склапање, толико је зановетно подешавање механизма за избијање. Сада механизам за четвртине сата прави проблеме - када подесим зупчасти сегмент да пада како треба за 1/4 на осталим четвртинама не лежи и обрнуто - неко је ту нешто радио око разних делова, изгледа да су неки мењани а неки преправљани. Сада сам некако успео да подесим па ћу видети да ли то ради поуздано.  Механизам је осетљив а и прилично похабан тако да је мука све то подесити да ради како треба.


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.